3. 12. 2016
Na svém listopadovém zasedání se výbor pro životní prostředí českolipského zastupitelstva mimo jiné zabýval každodenními dopravními zácpami ve městě. K těm dochází pravidelně v pracovních dnech v ranní a odpolední dopravní špičce. Ti, kdo chtějí ušetřit čas použitím osobního auta, zpravidla uvíznou v četných kolonách a čas spíše ztratí. Co hůř, postávající a popojíždějící automobilové kolony zhoršují ovzduší zejména v níže položených částech města, již tak narušené například lokálním vytápěním. Nemůže se to neodrazit na zdravotním stavu obyvatel, zejména dětí, chronicky nemocných a starších lidí, kteří na škodliviny v ovzduší reagují nejcitlivěji. V říjnu letošního roku proběhlo v režii Státního zdravotního ústavu a s finančním příspěvkem Krajského úřadu Libereckého kraje měření stavu ovzduší ve městě. Výsledky se nyní zpracovávají a předpokládá se, že k dispozici budou začátkem roku 2017.
Výbor doporučil vedení města zvážit už teď zadání odborné studie, která by ukázala možnosti řešení uvedených problémů. Nelze se totiž spoléhat, že je automaticky vyřeší západní obchvat města. Jednak se veškerá administrativní příprava této dopravní stavby se vrátila na samý začátek (nyní se zpracovává nová studie vlivu na životní prostředí), a tak nelze očekávat, že by k jeho zprovoznění došlo dříve než v příštím desetiletí. Kromě toho obchvat by měl z centra města odvést především tranzitní dopravu na Děčín ve směru od Prahy a Mladé Boleslavi, která ale představuje výrazně menší zátěž než souhrn dopravy vnitroměstské, místní mezi Novým Borem a Českou Lípou a také sílící dopravy z rychle rostoucích sídelních satelitů v obcích v širokém okolí města.
Výbor rovněž doporučil, aby se město ucházelo o dotaci na nákup elektromobilu z dotačního programu Ministerstva životního prostředí a také aby jednalo o zřízení rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v České Lípě. Rozšiřování těchto stanic s finanční podporou Evropské unie má v programu firma ČEZ. Výbor samozřejmě neočekává, že by v dohledné době byly spalovací motory aut nahrazeny elektrickými, ale pořízení elektromobilu pro potřeby městské správy by bylo nezbytným prvním krokem, dobrým příkladem a také určitou propagací ekologicky šetrnějšího automobilismu. Cesta k němu bude nepochybně ještě dlouhá, ale ani tu nejdelší cestu nelze začít bez prvního kroku.
Miroslav Hudec, předseda výboru