12. 1. 2020
Je to už letitá zkušenost, že svůj byznys si autodopravci hlídají jako nervózní řeznický pes, kterému chtějí sebrat kost. Nejnověji hodlají vytrhnout zbrojmo na ministryni financí Schillerovou a vyrazit z ní nějakou tu slevu nebo aspoň slevičku na mýtném („Dopravci kvůli mýtu zdraží své služby“, Právo 8. 1. 2020). Tou zbraní je výhrůžka, že výše mýta se promítne do cen zboží v obchodech a že by to státu nemělo být lhostejné.
Nechme stranou, že stát už od zavedení tržního hospodářství na začátku 90. let nějaký rozhodující vliv na ceny nemá. Dopravci argumentují tím, jak jim od 1. ledna narostly náklady zpoplatněním 868 kilometrů silnic první třídy.
Tak si trochu zopakujme počty ze základní školy. Dejme tomu, že nějaký kamion cestou od startu do cíle opravdu projede všech těch nově zpoplatněných 868 kilometrů. Nevím sice, proč by to dělal, leda by to byl nějaký svérázný druh protestu, a asi by se při plánování trasy i pěkně zapotil, ale dobře. Mýtné stojí 2,15 Kč za kilometr, majitel takového splašeného kamionu tedy celkem zaplatí na mýtném 1866,20 koruny. Jiné zpoplatněné úseky nepočítám, ty už dopravce do svých cen zahrnul – nebo nezahrnul, ale pak to bylo jeho rozhodnutí a nemůže tím teď operovat.
Počítejme nosnost kamionu benevolentně na 40 tun (u nás mohou náklaďáky vozit až 48 tun!) a že náklad je třeba mouka, což zdaleka není z potravin ta nejdražší. Cena kilogramu mouky se teď například v Tescu pohybuje podle druhu a kvality nejčastěji v rozmezí mezi 10-25 korunami. Hodnota nákladu kamionu tedy činí 400 tisíc až milion korun.
Buďme opět k dopravcům vstřícní a počítejme z obou cen tu nižší. Cena nákladu tedy stoupne o to nové mýtné na 401 866,20 korun. O pět desetin promile! Kolik by činilo zdražení kila té desetikorunové mouky o pět desetin promile? Kdybychom ještě měli haléře, museli bychom je asi při nákupu mouky půlit, jak se to prý dělávalo s tehdejšími většími mincemi za posledních Přemyslovců, a tou půlkou doplatit zdražení. Ještěže jsme si už dávno zvykli platit bezhotovostně.
Ovšem kamiony vozí i mnohem dražší potraviny, ale také třeba populární spotřební elektroniku. A v tom případě může cena nákladu klidně dosahovat miliónů i desítek milionů korun. Jaké procento z toho činí navýšení o těch 1866,20 korun?
Porovnejme si to se současnou mírou inflace, která se pochopitelně také promítá do cen v obchodech. Prognóza České národní banky pro 1. čtvrtletí letošního roku činí 2,5 procenta. To je pětsetkrát více než hypotetické navýšení cen v důsledku rozšíření mýtného systému na další silnice!
Nevím jak šéfové autodopravců, ale já bych si tohle opáčko ze základní školy určitě udělal, než bych se objednal k ministerské audienci – docela by mi vadilo, kdyby se o mně začalo říkat, že bych si z lakomství nechal pro groš koleno vrtat.
Pokud bych ovšem neměl za lubem něco obmyslnějšího. Pokud bych si neřekl, že je třeba chytit příležitost za pačesy, využít nového mýta jako záminky ke zdražení a hlasitým křikem odvést pozornost bezpečným směrem.
Miroslav Hudec, psycholog a publicista