1. 10. 2014
Počet cestujících ve vlacích zvolna roste i podle oficiálních statistik. Dokazuje to třeba aktualizovaná „Analýza stavu dopravy na území Libereckého kraje.“ Podle té počet přepravených na železnicích regionu loni přesáhl osm miliónů. Ale žádná statistika nemůže nahradit vlastní zážitek, třeba z letních nabitých vlaků směr Máchovo jezero, žádná nemůže být výmluvnější než připojená fotografie z českolipského hlavního nádraží. Pravda, ty davy hrnoucí se do vlaku směr Litoměřice tu nejsou každodenním jevem. V sobotu 20. září se sešly dvě populární akce, Zahrada Čech a Litoměřické vinobraní.
Na druhé straně není samo sebou, že člověk najednou ve vlaku potkává i známé, kteří dosud přísahali jen na auto. Pochopí v okamžiku, kdy třeba v těch Litoměřicích prochází kolem spíše stojících než jedoucích kolon aut, jejichž řidiči jen s velkými obtížemi hledají místo k zaparkování. To pak (ne)jednoho přejde trpělivost a rázem mu dojde, že když je aut moc, přestává být auto výhodou.
Teď je důležité, aby nabídka na železnici (a vůbec ve veřejné dopravě) včas reagovala na poptávku, aby objednavatelé dopravy nesetrvávali v navyklém stereotypu a nesnažili se ji stále „racionalizovat“, rozuměj, omezovat. Ono (nejen) v tom vlaku do Litoměřic bylo docela nabito a hodil by se býval vagón, dva navíc.
PhDr. Miroslav Hudec